Kapitalet

, #

262

2022-06-27

Den nya Stadskampen

För tio år sedan såg framtidsutsikterna dystra ut för Skellefteå. Sen lyckades de plocka hem det som alla andra städer verkar sukta efter: En jätteetablering. Men vad finns det egentligen för knep för att vinna över i det som i USA kallas "The Hunger Game of Cities"?

Här nedan ligger transkribering eller manus till avsnittet i den mån detta finns.

M. Från Monopol Media, det här är Kapitalet, med mig Marcus Morey-Halldin.


E: och med mig, elinor ahlborn


M: Elinor, vad gjorde du klockan 20.00 fredagen den 25 augusti år 2000?


E: Eh, jag var 8 år år gammal, så jag antar att jag kollade på nån sorts lägerelds-tv och åt ostbågar.



M: jag var 15 men ganska töntig så jag var antagligen inte ute och festade, utan chansen/risken var nog rätt stor att jag OCKSÅ satt i soffan, med en näve ostbågar nånstans mellan skålen och min mun, och gjorde samma sak som över en miljon svenskar, kollade på det det här:


ILL Stadskampen


M: Tv4:s fredagsunderhållning stadskampen, som var inne på sin 4:e säsong - med programledarna sofia soff i propp eriksson och staffan ling och tomas ravelli som domare



Elinor var det här nånting du kollade på?


E: Jag minns det knappt, det var, som man hör på namnet ett program där olika städer kämpade mot varandra?


M: Ja, och i storda drag gick det till såhär: Dels så var det en slags gladiatorerna-liknande femkamp där personer från staden (i det här fallet luleå och skellefteå) skulle möta varadnra i grenar som typ “försök få ner en boll i ett hål i en stor vippbräda” , eller springa på nån hinderbana - men sen fanns då också den andra delen, där de som bor i staden får bidra i olika uppdragah men du kan få höra luleås första uppdrag den här kvällen då som läses upp av en lokal profil, Norrbotennsteterns chef Rolf Degerlund


ILL SAMLA 25 saker som har med vatten att göra, (fejdar ut)


E: Ja. Okej men nu måste jag ändå stoppa dig för det är dags att du kommer till saken, alltså varför vi pratar om den här 20 år gamla fredagsunderhållningen?  


M: Jo men jag tycker tycker att stadskampen har fått en slags renässans de senaste åren. (*konstpaus*)

Men då menar jag en annan slags stadskamp handlar det om en slags tävling mellan platser där priset är betydligt viktigare än ett diplom att sätta upp i stadshuset


ILL  batterifabkriken kan hamna i skövde.


Och i de här fighterna som handlar om tusentals arbetstillfällen så är det inte hur många duschkabiner man kan samla som avgör - MEN det kan faktiskt vara andra små detaljer, som hur många sushi-restauranger man har eller om man lyckas sätta upp en välkomstskylt bredvid en motorväg vid rätt tillfälle. Och för att berätta om de här moderna stadskamperna så ska vi prata om en av de här städerna från stadskampen  - Skellefteå och berätta historien om hur de lyckades landa kontraktet som håller på att förändra stan i grunden


E: vi pratar alltså om Northvolts stora batterifabrik!


M: jajjemen!


I dagens kapitalet:

Hur kommuner kämpar om jätte-etableringar med tusentals jobb, vad företagen letar efter och de överraskande smådetaljerna som kan fälla avgörandet. Efter det här:



REKLAMBREJK



E: Okej! Vi pratar  om stadskamper Marcus, och då inte bara den man kunde se på tv4 för typ 20 år sen utan om de som händer idag -  Alltså när olika platser försöker locka till sig företag, fabriker och jobb! Och hur smådetaljer, eller nästan slumpen, kan avgöra!


Och vi ska prata om Northvolt, och Skellefteå


M: Ja! Och nu har ju de första batterierna rullat ut från Northvolt ett som den här enorma (större än gamla stan) fabriken heter. Men vi ska tillbaka i tiden, en sådär tio år, när skellefteå var en stad där utvecklingen inte gick åt rätt håll


ILL Vi hade haft samma befolkning de senaste 50 åren. Skillnaden var sammansättningen, vi hade fått en midja, vi saknade just de här ung människorna som hade flyttat från Skellefteå på 90-talet

M: du var en av dem?

H: Jag var en av dem, flyttade 92


Och hon som hade flyttat, men sen flyttar hem igen 20 år senare heter Helena Renström, och hon börjar då som marknadschef på kommunen


H: även om jag befann mig på en 20 år resa på bottenviken olika platser så var det nog lite svårt att känna den där hemmakänslan nån annanstans än hemma


E: Ok, så cirka år 2012 är  det för få som kände som Helena, och Skellefteå har en för gammal befolkning


M: Ja med liksom alla ekonomiska utmaningar det innebär med för lite skatteintäkter osv, dessutom  har de ett ganska starkt näringsliv som varnar för kompetensbrist framåt


ILL: alla prognoser som var då var att vi skulle minska


Så man inser att nåt måste göras. Man drar igång en medborgardialog där alla får tycka till om hur man tyckter skellefteå skulle se ut i framtiden, och 2014 nånstans så kommer man ut med en ny strategi. Där planerar man för tunga investeringar för framtiden, ny insfrastruktur, nytt flådigt  kulthurhus


E: Wow! Okej så man har ändå råd med sånt trotss den här gamla befolkningen som inte betalar så mycket skatt?


M: kassan är god, mycket för att Skellefteå äger Skellefteåkraft som gått bra. I samma veva så kommer man fram till målet att Skellefteå ska öka till 80 000 invånare. Man  går ut brett  i en slags framtidsvision


ILL: Hade man väckt en skellefteåbo mitt i natten 2015 hade alla kunnat säga 80000 invånare 2030


E: Det här är typ 2015, så femton år kvar till målet - hur många bor i skellefteå då?


M: ungefär 72 000 och där hade det legat still i tio år, 2014 säger man att befolkningen behöver öka med 500 personer årligen de närmaste 16 åren.


E: Okej! Och  här nånstans ANTAR JAG att Northvolt ska komma in i bilden?


M: Ja, och det börjar egentligen med Node Pole. Ett bolag som då kommunägda Skellefetåkraft grundade tillsammans med konkurrenten Vattenfall i början av 2017 för där de sammarbetade med produktionen och eldrisributionen, för att locka stora industriella elkunder till norr - sälja tillgång till den värdefulla vattenkraften


E: Ok, kan tänka mig att när de hör ryktas om den här batterifabriken så börjar det vattnas i munnen för Node Pole?


M:Ja, de åker direkt ner till Stockholm och sagt att “vi kan hjälpa er att hitta en plats”, men då var det inte liksom å Skellefteås vägnar utan hela den regionen kan man säga. Men sen när Northvolt inelder den här processen med att hitta plats , och skickar ut en massa förfrågningar till olika kommuner på våren 2017,  då får inte skellefteå det mejlet..


ILL: Vi fanns helt enkelt inte med på deras radar. Men vi har nog alltid varit lite av en underdog (skratta) så för oss var det inget ovanligt, utan vi tog tag i uppgiften direkt


M: Skellefteå ser alltså till att komma med på mejllistan ändå och  det är också här nånstans som siffror om 3000 jobb – för den lyckliga stad som får fabriken–  börjar cirkulera. Och det är ju bara på fabriken, sen tillkommer ju alla underleverantörer, alls service-jobb som ska serva den nya befolkningen…


E: En game changer för vinnarstaden.



M: Exakt. Man har typ 10 dagar på sig att svara på ett omfattande frågebatteri som Northvolt skickar ut ?  o Grejen är att Skelleftå redan varit med i racet om några såna här major etableringar, men förlorat, om man nu ska använda stadskampen-språk. så en del av jobbet med de här frågorna är redan gjort, mark är planerad osv osv


E: de kan bara köra en copypaste


M: Exakt, och de försöker liksom hela tiden ligga steget före


ILL Vi förstod att de skulle vilja ha

en drönarfilm över området, så då gjorde vi en drönarfilm innan de efterfrågade den. Så det handlar om att ligga steget före och veta vad man ska ta fram, det är sånt som tar tid, eller om man ska ta fram detaljerade dokument om processvatten eller, ja, vad det nu kan va


Elinor: Okej så Skellefteå med helena renstöm i spetsen var bra på att ligga steget. Men vad mer kan man göra om man är en stad som vill ha en fabrik?


Marcus: Det finns massa grejer faktiskt! Men först tänkte jag att vi ska ta en liten avstickare För Sverige är inte det enda landet där olika platser kämpar om jätteetableringar, utan i samband med att Amazon skulle bygga sitt enorma andra högkvarter så utspelar sig nåt som kallats “Hunger Games for cities” i USA  - och eftersom det ä i USA, så gör de det lite mer showbiz


ILL Chicago


Det här är då Chicagos reklamfilm för att få Amazon att välja dom,  och de gjorde  inte vilken reklamfilm som helst - eftersom de som gjorde videon visste att Jeff Bezos är ett stort star trek-fan, så hyrde de in den gamla stra trek legendaren William Shatner som speakerröst


ILL Chicago


E: Så smart, och så dumt på samma gång


M:, Några fler exmpel, Arizona skickade en 6 och en halv meter hög kaktus till Amazon, och längst gick kanske STONECREST, GEORGIA, som helt enkelt erbjöd sig att byta namn till Amazon, Georgia


E: reagerar



M: anledningen till att jag tar upp de här är inte bara för att jag ville prata om fåniga amerikaner, utan också för att visa på skillnaden mot Sverige: För det som de här städerna och delstaterna tävlar med är cash_ olika slags bidrag och skattelättnader. Ta Newark i new york, För att locka till sig den amerikanska e-handelsjätten har staden och delstaten lovat skattelättnader på upp emot sju miljarder dollar, motsvarande 57 miljarder kronor


Men Sverige är ju inte uppbyggt som usa i lokalt självbestämmande, kommuner kan, rent lagligt, inte göra vad som helst.



ILL Nä då skulle nån reagera, då är jämförelsen bättre mellan länder i europa eller usa vs europa som lokaliseringsdel, så jag tror den amerikanska jämförelsen är bättre att kolla på hur olika länder jobbar


Det här är Daniel Fahlander på Tillväxtverket - han har den här smidiga titeln: Koordinator för insatsen Tillväxtskapande samhällsplanering


E: Han måste ha ett jättestort visitkort. Men det han nämner, det har man ju hört om, hur sverige försökt locka till sig typ tech-jättars datacenter med rabatt på elskatten då är det som att sverige tävlar mot andra länder, på samma sätt som delstater kämpar mot varann i usa, men inte kommuner mot kommuner


M: en annan diskussion är ju den om hur mycket eller, snarare lite gruvföretag får betala i skatt





Daniel på tillväxtverket som varit med o skrivit rapporten “Platsens betydelse för industrin”. Och jag tänker att vi kan gå igenom några av grejerna som dom kommer fram till i den, som jag också tycker att skelleftå gjorde rätt - som de var snabba på att svara på det där frågebatteriet som de fick



ILL då måste man vara snabb och svara på dem, för det är ju också ett sätt för företaget att känna av: Hur intresserade är kommunen regionen platsen på att vi ska vara där, de tar det som en liten tempmätare så att säga


E: Det här känns som motsatsen till allt jag vet om dating – man ska inte svara på sms direkt


M: Ja nej här ska man alltså inte spela svårfångad. Och gärna ligga lite före företaget


E. Som skellefteå med drönarfilmen


M: precis. Sen har vi kanske den viktigaste punkten: Strategiskt långsiktigt markarbete


Elinor: Bättre som metafotriskt dejtingtips


ILL: Hur vill vi se utveklingen i vår kommun med tillgång till industrimark på 10, 15 20  ännu längre sikt, då försöker man handla upp område som man tänker att i framtiden om 10 15 år har vi en annan exploateringsgrad i det här området



M: sen har vi då kompetens, det ska finnas människor som kan jobba, gärna en högskola i närheten som kan utbilda dem


ILL att då ha ett lokalt regionalt perspektiv på de frågorna man samarbetar med olika utbildningsintititioner för att tillgodose det här och i det ligger också att attrahera människor också till en plats eller en region


M: och här har då Skellefteå dels ett campus, som tillhör luleå tekniska högskola, dels satsar de på massa vuxenutbildningar. förutom utbildning finns det andra sätt att få folk att flytta dit, och jag tycker att när man ser olika reklamfilmer att det är tydligt att de har olika målgrupper

, ibland är det typ “drönarfilmer över vackra landskap och hit hittar du lugnet, och andra ställen som är kända som lite sömninga kör på här finns det ett aktivt campusliv och karriär, så alla städer försöker köra på sitt varumärke



E: Ok, makes sense, olika reklam för olika grupper


M: Det finns nåt som kan avgöra, speciellt när det står mellan två jämnbra kandidater: Slumpen, och rätt personer - vi kan kalla det mjuka värden


ILL Man hamnar i den diskussionen och då kan det vara saker som är stolpe in för sin sajt, kanske att kommunalrådet säger nåt bra, svarar bra på frågor, det är svårt att värdera den men den finns där som en parameter


M: Och grejen är på vissa sätt verkar slumpen har varit avgörande för just Skellefteå och Northvolt-vinsten! Hur det gick till, efter det här!





REKLAM

E: Okej - år 2017 vill skelleteå ha Northvolt. De har skickat in svaren på en massa frågor, skickat en drönarfilm och slagits mot tuff konkurrens. Men du menar ändå att det kan ha varit slumpen som avgjorde till slut. Hur då?


M: Ja, eller kanske snarare smådetaljerna. Och de blir viktiga efter att nåt händer som man ofta hör om i media - tävlingsfältet smalnas av


E: Dags för slutspel!


M: exakt, först går northvolts VD Peter Carlsson ut med att det är 10 städer kvar i racet, två i finland och 8 i Sverige. Jag ska säg att många av detaljerna från den här kampen som jag berättar kommer från Anders Steinvalls bok batterifabriken - Där har han intervjuat personer från skellefteåkraft som säger att när de såg listan så räknade de snabbt ut att det egentligen bara är 3 kandidater som på kort tid kommer att kunna möta Northvolts enorma el-försörningskrav: Skellefteå, Gävle, och motståndarna från Stadskampen, Luleå!


E: Ok så 2017 ere olidlig spänning.


M: japp, och nu gäller det att visa upp sig från sin bästa sida. Northvolts VD, peter karlsson gör en resa till skellefteå med ett team och då tänker Skellefteå att man kanske har en pytteliten fördel - och det här kommer bli viktig längre fram:

För i Northvolt teamet ingår också ingeniören Malin Fuglesang (ja det är christers dotter), och där hade Skelleftetå möjligtviis en liten fördel, hennes man kommer från Skellefteå, kanske kan han lägga in några goda ord för dem?


E: Nu känns det som att de famlar efter halmstrån


M: Grejen är att det är ett tight race, varje detalj kanske kommer räknas! - till exmpel hur vägen från flygplatsen ser ut - berättar marknadschefen Helena renström



ILL helena historia om hur skyltarna är tända fel dag så hon åker ut och kollar själv


M: Man kan tänka att det är en fånig detalj det här mes skyltarna men Peter carlsson vd:n han tog faktiskt upp det här i sitt sommarprogram




ILL SOMMAR

M: Två annan detalj som visar att det finns andra värden än hur många kilowattimmar man kan leverera har mat att göra. Den första är att peter karlsson, kanske lite fördomsfullt, frågade skelelfteå-gänget om de hade några bra sushirestauranger eftersom de skulle få så många japanska o koreanska medarbetare



Men sen då kommer en annnan detlaj elelr ett avgörande ögonblick in i det här


M: Och sen blir det ett restauranbesök, där jag tror att skellefteå, för det händer en grej som nån skulle kunna säg var slump, men jag tror att det ABSOLUT var en sinnrik plan;


M: Under det där besöket så får Northvolt gå på den lyxiga restaurangen Bryggargatan, där man har en avsmakningsmeny med typ en udda kreation gjord bara på purjolök (ett riktigt exempel) och lokal ost.

De får sitta bland de andra gästerna, och Peter carsson nortvolt vd:n säger i efterhand att citat “det faktum att det finns en bra affärsrestaurang inte har varit en oväsentlig som en liten del av en total beslutsprocess”



M: Tanken var ju att visa att Skelelfteå hade mer att erbjuda än bra tomtmark och förnybar energi, det fanns finess också.


Och NU kommer då det som jag tror var en plan. För du minns Malin Fuglesang


E: Astronauten Christers dotter, som jobbar på Northvolt?


M: Ja, hennes man är ju som sagt från skellefteå, och vilka råkar då vara på restaurangen JUST DEN DÄR KVÄLLEN, bara av en slump enligt peter karlsson, om inte hennes svärföräldrar som kommer fram och hälsar -


E. det där känns som det hade kunnat gå both ways, om de inte gjort den extrema personreserachen och fått reda på att han gillar sina svärpäron!


M: Det där besöket var i början av maj o I början av juli släpper peter carlsson besultet att det är två städer kvar i racet, Västerås och Skellefteå


E: Final!



M: I oktober så vet skellefteå kommun att de kommer få ett telefonstamtal, och att det strax efter det blir en presskonferens. Helena sitter med andra som är ansvariga för att hantera konsekvenserna


Elinor: Som på nålar, antar jag


ILL Vi hade faktiskt förberett pressmeddelande för om det inte hade gått vägen och om det hade gått vägen, och vi satt tilsammans i ett rum för att kunna hantera de frågorna som uppstod o lägga ut pressmeddelande o hemsida så vi hade både och förberett. Och när beslutet väl kom, vi fick informationen kanske 30 sekunder före alla andra,



M: Och beskedet var: alla vinner! det ska byggas en ny forskningsanläggning i Västerås. Men, den STORA fabriken hamnar i skellefteå


men vi satt där alla tillsammans och några var på väg in o några grät och några skrattade, och sen gick vi tillsammans till ett rum där väldigt många människor hade samlats för att se presskonferensen sen när vi hade lagt ut all kommunikationen kring det, så det var en härlig känsla


E: Jag hoppas dom hade en riktigt bra fest!


M. Ja, eller knappt, Helena Renström o hennes kollegor såg ändå rätt nyktert på det


ILL Vi hade hade också såhär: Vi ska inte fira förrän det här är över, vi har inte tagit ut några vinster i förskott utan hela tiden haft insikten att det här är bara en milstolpe på den här resan, det här har ju bara börjat för oss.


E: men den inställningen får man ju aldrig fira, det kommer ju alltid nya motgångar om man jobbar på en kommun




Macus: Och nu har man utmaningar som att locka  sig en massa folk, se till att stan växer, var ska alla bo till exempel?


E: Asså jag fattar att det här blir lite jobbigt med alla nya människor - fast sen är det ju också EXAKT det Skellefteå ville några år tidigare!


M: Och eftersom jag är en skjutjärnjournalist, så var jag tvungen att ställa den här svåra frågan för en marknadschef för en kommun


ILL: Säg nåt dåligt om skelleftetå

H: Som en mellanstor stad så är folk dåliga på att ta kontakt

E: Ok vi får joppas att alla nya som flyttar till eklefeteå ändå kan bli inbjudan på grillkvällar.

Men  Och om det nu sitter en massa andra kommun-näringslivsetableringsansvariga där ute och lyssnar - vad kan de sno till när de ska va med i såna här stadskampen?


M: Jo Men skellefteå gjorde väl alla rätt egentligen om man ska utgå från det som tillväxtverket skriver om, men land, att va snabba på att svara, osv osv - men vad de, och vi kan ta med oss är att när det är flera bra kandidater och det jämnt, då kan det vara små små detaljer som avgör, eller till och med slumpen    






E: slutet gott allting gott för skellefteå nu då!


Ja, eller, fabriken är ju inte ens invigd även om man tillverkat sina första batterier,  lyssnar man på helen renström så säger hon att det för tidigt att säga hur det egentligen går för skellefteås stora framtidsplaner


ILL: Vi får väl se framtiden, den hoppas vi ju ska fortsätta i samma takt, men jag skulle nog säga att det är nu det stora jobbet börjar, så det får bli ett annat avsnitt en annan gång, men den stora utmaningen var inte då 2017, utan den står vi inför nu



M: Kapitalet är slut för idag - vi som jobbar här är jag Marcus Morey-Halldin och du Elinor Ahlborn, Gunnar Harrius är också med i redaktionen, jesper hagenborn har mixat och jacob bursell är vår chef.  Vill också tacka Ander Steinvall som skrivit boken  Batterifabriken - Skellefteå och resan mot framtidslandet.